បញ្ញា

សំណួរ : អ្វី​ទៅ​ហៅ​ថា " បញ្ញា " ?

ចម្លើយ : អ្នក​ប្រាជ្ញ​ម្នាក់​ឈ្មោះ ហាក ម៉ាន់ (Hartman) បាន​ឲ្យ​និយម​ន័យ​ បញ្ញា ថា​ជា​ អនុគមន៍​សម្រប​មធ្យោបាយ​ និង​គោល​ដៅ ។ ដូច្នេះ​បើ​តាម​យោបល់​របស់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​នេះ បញ្ញា ជា​ការ​ប្រើ​ឧបករណ៍​សាកល ដើម្បី​ជា​មធ្យោបាយ​ ក្នុង​ការ​ដោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​ទូទៅ ដែល​មាន​គោល​ដៅ​ជាក់​លាក់ ។

សំណួរ : អ្វីទៅ​ហៅ​ថា " សភា​វគតិ " ?

ចម្លើយ : សភាវ​គតិ ជា​អាកប្បកិរិយា​កំណើត​ដដែលៗ សម្រាប់​សត្វ​មាន​ជីវិត ទៅ​តាម​ប្រភេទ​នីមួយៗ​ ។

សំណួរ : គេ​​ថា​ឆ្កែ​ញាំង​ចេះ​ធ្វើ​សំបុក ។ ក្រោយ​មក​វា​ចេះ​យក​ដង្កូវ​មក​បង់​ឃាំង​ទុក​ក្នុង​សំបុក សម្រាប់​ឲ្យ​កូន​ស៊ី តើ​យើង​យល់​ថា សត្វ​ឆ្កែ​ញាំង​មាន​បញ្ញា​ឬ​ទេ ?

ចម្លើយ : សត្វ​ឆ្កែ​ញាំង​គ្មាន​បញ្ញា​ទេ តែ​សត្វ​នេះ​មាន​​សភាវគតិ​ និង​ទម្លាប់ ។

សំណួរ : តើ​មនុស្ស​ខុស​នឹង​សត្វ​ ត្រង់លក្ខណៈណា?

ចម្លើយ : មនុស្ស​ខុស​នឹង​សត្វ ត្រង់​មនុស្ស​មាន​មនោសញ្ចេតនា​ បង្កើត​បញ្ញា ។

សំណួរ : តើ​សត្វ​មាន​សភាវគតិ​យ៉ាង​ដូច​ម្ដេច ?

ចម្លើយ : សត្វ​មាន​សភាវគតិ​រឹង ហើយ​ងងឹត​ងងល់ ចំណែក​មនុស្ស​មាន​ភាព​ទន់​ភ្លន់ និង​បត់​បែន​បាន​ របស់​អាកប្បកិរិយា ដែល​លក្ខណៈរបស់​បញ្ញា ។

សំណួរ : ទម្លាប់ និង​សភាវគតិ នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួត​ត្រា​របស់​អ្វី? ចូរ​រក​ឧទាហរណ៍​រូបី​មកបញ្ជាក់?

ចម្លើយ : ទម្លាប់ និង​សភារគតិ បាន​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួត​ត្រា​របស់​តណ្ហា  តាំង​ពី​សត្វ​ទាំង​ឡាយ​ កើត​មាន​ជីវិត​មក​លើ​លោក​នេះ ។ ដោយ​សារ​ទម្លាប់​សត្វ​ស្វា​ ពុំព្រម​ចេះ​ធ្វើ​សំបុក​ជ្រក​នៅ ចាញ់​បក្សី​ទាំង​ពួង​ និង​សត្វ​ស្លាប​តូច​ៗ​ ដូចជា​ ឆ្កែ​ញាំង​ ឪម៉ាល់ ។ល។ ដោយ​សារ​សភាវគតិ​ សត្វ​ទាំង​ឡាយ​ចេះ​ប្រព្រឹត្ត​ធ្វើ​នូវ​ចលនា បញ្ចេញ​សំឡេង និង​ធ្វើ​ត្រាប់​មេ​របស់​វា ។ ដោយ​សារ​ខ្វះ​បញ្ញា​ សត្វ​ទាំង​ឡាយ​ពុំ​មាន​ការ​ពិចារណា​ ដូច​មនុស្ស​យើង​ឡើយ ។ សត្វ​មមាច​មាន​សភាវគតិ តែ​ពុំ​មាន​បញ្ញា​ វា​បាន​ហើរ​ចូល​ភ្លើង​ ហើយ​ស្លាប់​ឥត​សល់ ។ ឆ្កែ​ឥត​មាន​បញ្ញា បាន​កើត​មក​ពី​មេ​របស់​វា ក្រោយ​មក​ឆ្កែ​បាន​សេព​សន្ធវៈ​ជាមួយ​មេ​វា រហូត​មាន​កូន​បន្ត​ទៀត ។ មេ​ឆ្កែ​មាន​សភាវគតិ​ តែឥត " សភាវគតិ​ឯក​ទេស " បាន​សុខ​ចិត្ត​ឲ្យ​កូន​វា​រួម​សង្វះ ក្នុង​ការ​បន្ត​ពូជ ។ មនុស្ស​ព្រៃ​ ឬ​មនុស្ស​បុរេ​ប្រវត្តិ​ខ្លះ បាន​ចេះ​ធ្វើ​ផ្ទះ​នៅ​ចេះ​បរ​បាញ់ ចេះ​ចំអិន​សាច់ ព្រោះ​ចេះ​បង្កើត​ភ្លើង ដោយ​ដុំ​ថ្ម តែ​មនុស្ស​នោះ​បាន​សេពបេថុន និង​ម្ដាយ​របស់​ខ្លួន ហើយ​បន្ត​សកម្មភាព​ដូច្នេះ​តទៅ (Complexe d’œ dipe) ដោយ​តណ្ហា​របស់​ខ្លួន ។

សំណួរ : តើ​មាន​អ្វី​អាច​ឈ្នះ​តណ្ហា​បាន​ឬ​ទេ?

ចម្លើយ : មាន​តែ​ពុទ្ធិ​សច្ចៈ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ដែល​អាច​ឈ្នះ​លើ​តណ្ហា​បាន ។

សំណួរ : តើ​នរណា​ប្រាប់​មនុស្ស​ឲ្យ​ចេះ​ធ្វើ ពុទ្ធិ​សច្ចៈ?

ចម្លើយ : ព្រះ​ពុទ្ធ​ប្រាប់​មនុស្ស​ និង​ចង្អុល​ប្រាប់​មនុស្ស​ ឲ្យ​យល់​ពី​ការ​ឥត​ន័យ​របស់​ សរីរាង្គ ហើយ​ប្រាប់​មនុស្ស​ឲ្យ​បណ្ដុះ​ពុទ្ធិ​សច្ចៈ ។

សំណួរ : ដោយ​ការ​សិក្សា មនុស្សមាន​ ពុទ្ធិ​សច្ចៈ ឬ​ទេ ?

ចម្លើយ : ដោយ​ការ​សិក្សាតែ​ម្យ៉ាង មនុស្ស​គ្មាន​ពុទ្ធិ​សច្ចៈ​ឡើយ ។

សំណួរ : ចុះ​នរណា​មាន​ពុទ្ធិ​សច្ចៈ​ជា​សកល ?

ចម្លើយ : ព្រះ​ពុទ្ធ​មាន​ពុទ្ធិ​សច្ចៈ​សាកល ។

សំណួរ : តើ​ចំណេះ​ចេះ​ដឹង និង​ការ​ស្រា​វ​ជ្រាវ​របស់​អ្នក​ប្រាជ្ញខាង​ស្យង់ សព្វថ្ងៃនេះ អាច​ចាត់​ទុកថា​ជា ពុទ្ធិ​សាកល​ បាន​ឬ​ទេ ?

ចម្លើយ : ចំណេះ​ចេះ​ដឹង ​និង​ការ​ស្រាវ​ជ្រាវ​ របស់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បច្ចុប្បន្ន ជា​លក្ខណៈ​ដុះ​ដាល​នៃ​បញ្ញា​មនុស្ស​ ។ គេ​ពុំ​អាច​ចាត់​ថា​ ពុទ្ធិ​សាកល​ប្រកប​ដោយ​សច្ចៈ​បាន​ឡើយ ព្រោះ​ចំណេះ​ចេះ​ដឹងនោះ មាន​ការ​ខ្វះ​ខាត​ លើ​មែក​ធាង​នៃ​ពុទ្ធិ​ច្រើន​ណាស់ ។

សំណួរ : ចូរ​អ្នក​រក​ឧទាហរណ៍​រូបី មក​បញ្ជាក់​ថា ពុទ្ធិ​ របស់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បច្ចុប្បន្ន ពុំ​ទាន់​មាន​តម្លៃ​ឲ្យ​ស្មើ​នឹង ពុទ្ធិសច្ចៈ​សកល ដែល​ព្រះពុទ្ធ​បាន​ចង្អុល​ ប្រាប់​នោះ​នៅ​ឡើយ?

ចម្លើយ : វិទ្យាសាស្ត្រ បាន​ចម្រើន​លូត​លាស់​យ៉ាង​ខ្លាំង ។ នេះ​ជា​សក្ខីភាព​បញ្ជាក់​ពី​សំទុះ​ នៃ​បញ្ញា​របស់​មនុស្ស​ ដែល​ចេះ​តែ​វិវត្ត​ទៅមុខ​ឥត​ដាច់ ។ គេ​បាន​ឃើញ​មនុស្ស​ចេះ​ធ្វើ​ម៉ាស៊ីនគិត​លេខ (Machine à calculer) គេ​បាន​ឃើញ​មនុស្ស​បង្កើត​គ្រឿង​យន្ត​ទំនើប ហោះ​ហើរ​ទៅ​ដល់​ឋាន​ព្រះច័ន្ទ្រ ព្រម​ទាំង​យក​ថ្ម​ឋាន​ព្រះចន្ទ្រ​បាន​ថែម​ទៀត​ផង ។ គេ​បាន​ឃើញ​មនុស្ស​បង្កើត​គ្រឿង​ប្រហារ​យ៉ាង​ឃោរ​ឃៅ ហើយ​មាន​កម្លាំង​មហិមា​ ដូចជា​កម្លាំង​អាតូមិក និង​កម្លាំង​គ្រាប់​បែក​អុីដ្រូសែន គេ​បាន​ឃើញ​មនុស្ស​ចេះ​បង្កើត​មនុស្ស​យន្ត (Robot) ដើរ​ដោយ​កម្លាំង​អេឡិចត្រូនិច ។ ឃើញ​ថា​ កម្លាំង​បញ្ញារបស់​មនុស្ស​ មាន​កម្រិត​ស្ទើរនឹង​ហួស​វិស័យ​ និង​និក​ដល់ ។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​នេះ​ក្ដី យើង​ក៏​នៅ​តែ​ឃើញ​ថា​ មនុស្ស​ពុំ​ទាន់​អស់​លក្ខណៈ​ល្ងើ (Idiotie) របស់​ខ្លួន​នៅ​ឡើយ ព្រោះ​មនុស្ស​ពុំ​ចេះ​ទ្រ​ទ្រង់​រាង​កាយ​របស់​ខ្លួន ឲ្យ​រួច​ចាក​ពីការវិនាស​បាត់​ទៅ​នៃ​រូប ហើយ​មនុស្ស​ក៏​ពុំ​អាច​ចៀស​រួច អំពី​សេចក្ដី​ស្លាប់ ដែល​មាន​លើ​មនុស្ស​គ្រប់​រូប​បាន​ឡើយ ។ តែ​ថា​សេចក្ដី​ស្លាប់​ចុះ​ វា​ជា​របស់​ដែល​ហួស​ និង​គិត​បាន ចុះ​បើ​មនុស្ស​ចេះ​យក​បញ្ញា​មកប្រើយ៉ាង​ដូច្នេះ ហេតុ​អី​ក៏​មនុស្ស​មិន​សាក​ល្បង​ធ្វើ​គ្រឿង​យន្ត សម្រាប់​ផលិត​កំណាព្យ (La poèsie) ដែល​កវី​ធ្លាប់​ធ្វើ​បាន រួច​ទៅហើយ​នោះផង? ដូច្នេះ​ បញ្ញា​មនុស្ស​បច្ចុប្បន្ន​ពុំ​ទាន់​ឲ្យ​តម្លៃ​ថាជា ពុទ្ធិ​សច្ចៈ​សាកល នៅ​ឡើយ​ទេ ។

សំណួរ : ដើម្បី​វាស់​បញ្ញា​របស់ក្មេង អ្នក​ប្រាជ្ញ​ឈ្មោះ ប៊ីនេ (Binet) និង​ ស៊ីម៉ុង (Simon) បាន​រក​មធ្យោបាយ​យ៉ាង​ណា​ ដើម្បី​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ ក្មេង​នោះ​មាន​បញ្ញា​ ឬ​ឥត​បញ្ញា?

ចម្លើយ : អ្នក​ប្រាជ្ញ​ទាំង​ពីរ​នេះ បាន​យក​អាយុ​បញ្ញា (âge metal) ទៅ​ចែក​នឹង​អាយុពិត (âge réel
) ហើយ​លទ្ធផល​ ដែល​បាន​មក​ គេ​ហៅ​ថា លទ្ធ​បញ្ញា ។ បើ​លទ្ធ​បញ្ញា​ច្រើន​ជាង​ឯកក៏ (Unite) អ្នក​ប្រាជ្ញ​បាន​សម្គាល់​ថា ក្មេង​នោះ​មាន​បញ្ញា​ខ្ពស់ ។ បើ​តិច​ជាង​ឯកតា គេ​យល់​ឃើញ​ថា ក្មេង​នោះ​មាន​បញ្ញា​ទាប​ ឬ​ឥត​បញ្ញា ។

សំណួរ : តើ​វិធី​វាស់​បញ្ញា​របស់​លោក​ ប៊ីនេ និង​ ស៊ី​ម៉ុង​ត្រឹម​ត្រូវ​ទាំង​អស់​ ទៅ​លើ​បញ្ញា​របស់​មនុស្ស​ទូ​ទៅឬ​ទេ ?

ចម្លើយ : វិធី​វាស់​បញ្ញា​របស់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ទាំង​ពីរ​នេះ ពុំ​ត្រូវ​ចំពោះ​មនុស្ស​ទាំង​អស់​បាន​ឡើយ ព្រោះ​អនុគមន៍​នៃ​បញ្ញា​ និង​ពុទ្ធិ​របស់​មនុស្ស​ សុទ្ធ​តែ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​លក្ខណៈ​អរូបី ។ ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​បាន​ជា​ បច្ចុប្បន្ន​កាល​ក្ដី​ អតីតកាល​ក្ដី គេ​តែង​វាស់​បញ្ញា​មនុស្ស​ ដោយ​ដាក់​វិញ្ញាសា​ឲ្យ​មនុស្ស​ ដោះ​ស្រាយ​ជា​ចាំ​បាច់ ។

សំណួរ : លោក កាល់ម៉ាក់ (Karl Marx) និយាយ​ថា ៖ ភាព​ខុស​គ្នា​រវាង​ស្ថាបត្យករ ដែល​គ្មាន​ថ្វី​ដៃ​សោះ និង​សត្វ​ឃ្មុំ​ ដែល​ពូកែ​ នៅ​ត្រង់​ហេតុ​ថា ស្ថាបត្យករ​មាន​ប្លង់​ផ្ទះ​ នៅក្នុង​ក្បាល​មុន​នឹង​ចាប់​សង់ ។ តើ​អ្នក​យល់​យ៉ាង​ណា​ ចំពោះ​សម្ដី​ខាង​លើ​នេះ ។ ចូរវែក​ញែក ។

ចម្លើយ : ស្ថាបត្យករ គឺ​មនុស្ស​ដែល​ផលិត​នូវ​ស្នាដៃ​ផ្សេង​ៗ តាម​មុខ​វិជ្ជា​របស់​ខ្លួន គឺ​ ស្ថាបត្យកម្ម ។ សំណង់​ទាំង​ឡាយ​ អាច​កើត​ជា​រូប​រាង​ បាន​អាស្រ័យ​ការ​គូរ​វាស់​ តាម​មុខ​វិជ្ជា​នៃ​ស្ថាបត្យ​ករនោះ ។ មុន​នឹង​សាង​នូវ​សំណង់​អ្វី​មួយ​ ស្ថាបត្យករ​បាន​គិត​ពិចារណា រាវ​រក​ទេពកោសល្យ​ តាម​ឧបនិស្ស័យ​របស់​ខ្លួន ហើយ​ឧបនិស្ស័យ​នេះ តែង​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​សម្បទាន​បញ្ញា ពិសេស​សម្រាប់​ស្ថាបត្យករ​នោះ​ឯង ។

ចំណែក​សត្វ​ឃ្មុំ កាល​ណា​វា​ចាប់​ធ្វើ​សំបុក វា​ពុំ​មាន​ការ​គិត​ពិចារណា ហើយគ្មាន​រូបភាព​សំណង់​នៅ​ក្នុងក្បាលវា ដូច​មនុស្ស​ឡើយ ។ គឺ​កាល​ណា​វា​បាន​ជ្រើស​រើស​បង្គង​ល្មម និង​ធ្វើ​សំបុក​ហើយ ឃ្មុំ​ក៏​ចាប់​ផ្ដុំ​គ្នា ពពាក់​ពពូន​ ហើយ​រចនា​សម្ព័ន្ធ​ទម្លាប់ ក៏​ញ៉ាំង​សភាវគតិឃ្មុំ​ ឲ្យ​បញ្ចេញ​ក្រមួន​ជា​សំណង់​ភ្លាមៗ សម្រាប់​រក្សា​ក្បាល​ទឹក ។ ដូច្នេះ​ឃ្មុំ​គ្មាន​រូបភាព​នៃ​សំបុករបស់​វា នៅ​ក្នុង​ក្បាល​ដូច​មនុស្ស​ ឬ​ស្ថាបត្យករ​ឡើយ ។ បើ​ដូច្នេះ ហេតុ​ដូចម្ដេច​ក៏ (Karl Marx) បាន​ប្រៀប​ប្រដូង​ស្ថាបត្យករ​គ្មាន​ថ្វី​ដៃ​ទៅ​នឹង​ឃ្មុំ?

យើង​ជឿ​ថា គឺ​កាល​ម៉ាក់ ចង់​ប្រដូង​ស្ថាបត្យកម្ម និង​សំបុក​ឃ្មុំ​នេះ​តែ​ម្ដង ពោល​គឺ គ្រឿង​សំណង់​ ដែល​ជា​ស្នាដៃ​របស់​ស្ថាបត្យករ​ គ្មាន​ថ្វី​ដៃ​ប្រដូង​បាន​នឹង​សំបុក​ឃ្មុំ​នោះ​ពិត ។ ឯ​ចំណែក​ស្ថាបត្យករ​នោះ​ឯង ក៏​ត្រូវ​កាលម៉ាក់​ប្រដូង​ទៅ​នឹង​ឃ្មុំ ព្រោះ​ មនុស្ស​ឃ្មុំ នោះ​ខុស​ទៅ​នឹង​ សត្វ​ឃ្មុំ តែ​ត្រង់​ខ្លួន​មាន​ រូបភាព​នៃ​សំណង់​ គឺ​ប្លង់ នៅ​ក្នុង​ក្បាល​ខ្លួន មុន​និង​ចាប់​គូរ​វាស ឬ​សាង​សំណង់​នោះ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ។

សំណួរ : គេ​ច្រើន​ពោល​ថា សង់​សាក់​រូសូ (J.J. Rousseau) មាន​ចំណូល​ចិត្ត​ទៅ​នឹង " រុក្ខវិទ្យា " ដោយ​សារ​គាត់​មាន​ការ​ស្រឡាញ់​ធម្មជាតិ និង​ការ​រំភើប​សប្បាយ​ ដែល​ធម្មជាតិ​បាន​ផ្ដល់​ដល់​គាត់ ។ តើ​អ្នក​យល់​យ៉ាង​ដូចម្ដេច ចំពោះ​សម្ដី​របស់​អ្នក​ទស្សនវិជ្ជា​នេះ?

ចម្លើយ : ដើម្បី​វិនិច្ឆ័យ​លើ​សម្ដី​របស់​លោក​ រូសូ គប្បី​យើង​រំឭក​ពី​សភាព និង​ខ្សែ​ជីវិត​ខ្លះៗ​របស់​អ្នក​ទស្សនវិជ្ជា​នេះ​សិន ។

លោក រូសូ កើត​នៅ​ក្រុង​ សឺណែវ (Geneve) ប្រទេស ស្វីស (Suisse) មាតា​របស់​លោក​ បាន​ចូល​មរណភាព នៅ​ថ្ងៃ​កំណើត​របស់​លោក​តែ​ម្ដង គឺ​ថ្ងៃទី ២៨ មិថុនា ១៨១២ ដប់​ឆ្នាំ​ក្រោយ​មក ឪពុក​លោក រូសូ ដែល​មាន​កង្វល់​ក្នុង​ជីវិត ក៏​សម្រេច​ចិត្ត​ដើរ​ចោល​ស្រុក ។ ពេល​នោះ​ លោក​ រូសូ ក៏​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​បីបាច់​រក្សា​ នៃអ្នក​គង្វាល​សត្វ​ម្នាក់​ឈ្មោះ ឡំ បែរស៊ីយេ (Lambercier) ។ ពីរ​ឆ្នាំ​ក្រោយ​មក រូសូ ត្រូវ​គេ​បញ្ជូន​ទៅ​បម្រើ​ជាង​ចម្លាក់​ម្នាក់ បន្ទាប់​មក​គាត់​ក៏​ចាប់​ដើរ​ផ្សង​ព្រេង​រហូត ។ ដំបូង​ គាត់​បាន​ត្រូវ​ស្ត្រី​មេម៉ាយ​ម្នាក់​ឈ្មោះ​ វ៉ា​រង់​ (Mme de Waren) បញ្ជូន​ឲ្យ​ទៅ​រស់​នៅ​ក្នុង​កុមារ សង្គ្រោះ​ផ្នែក​សាលា​ប្រូតិស្ដង់ រួច​ចេញ​មក​បម្រើ​នៅ​ក្នុង​វិមាន​របស់​លោក​ស្រី " នីវែរសីលីស " និង​ លោក​ គូវ៉ុង (Gouvon) ។ ដោយ រូសូ មាន​រូប​សម្បត្តិ​ល្អ ពី​ធម្មជាតិ​ គាត់​ក៏​ត្រូវ​ស្ត្រី​មេម៉ាយ ដែល​ជួញ​ឧបត្ថម្ភ​នោះ ទទួល​រក្សា​គ្រាន់​នឹង​បម្រើ​កាម​គុណ​ប៉ុណ្ណោះ ។ ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​សភាព​ជា " កូន​ជីង " ។ ដូច្នោះ រូសូ ក៏​មាន​ការ​ធុញ​នឹង​ជីវិត​ ហើយ​ក៏​សម្រេច​ចិត្ត​ដើរ​ទេស​ក្នុង​ព្រៃ​ ដើម្បី​ស្លាប់ ។ តែ​មិន​ស្លាប់ រូសូ​ ត្រឡប់​ជា​អ្នក​ទទួល​ទេពកោសល្យ​ពី​ធម្មជាតិ ព្រោះ​មាន​ពិសោធន៍​សច្ចៈ ។ លុះ​អាយុ​លោក​បាន​ ៣០ ឆ្នាំ រូសូ ក៏​បាន​ត្រូវ​លោក​ " ឌីម៉ុងតេគុយ " (M. De Montegu) អគ្គ​រដ្ឋ​ទូត​បារាំង​ប្រចាំក្រុង វីនីស ទទួល​យក​ធ្វើ​ការ​ស្មៀន ។ តាំង​ពី​ថ្ងៃ​នោះ​មក រូសូ ក៏​មាន​មុខ​មាន​មាត់ ហើយ​តាំង​ខ្លួន​ជា​អ្នក​សរសេរ​រឿង​ពិត​នៃ​បញ្ញា​មនុស្ស ។ រូសូ បាន​ជួប​នឹង​លោក " វ៉ុលតែរ " (Voltaire) រហូត​បាន​ចង​មេត្រី​ភាព​នឹង​គ្នា ។ លុះ រូសូ អាយុ ៣៤ ឆ្នាំ គាត់​បាន​យក​ស្រី​អ្នក​បោក​អ៊ុត​ខោ​អាវ​ម្នាក់ឈ្មោះ Thérèse ជា​ប្រពន្ធ ។ ក្រោយ​មក​គេ​ដឹង​ថា រូសូ បាន​កូន ហើយ​កូន​នោះ​គាត់​ពុំ​បាន​ចិញ្ចឹម​ខ្លួន​ឯង​ទេ តែ​គាត់​បាន​យក​ទៅ​ដាក់​ក្នុង​ " កុមារ​សង្គ្រោះ " ។ បន្ទាប់​មក​គាត់​ក៏​បោះ​បង់​ចោល​នាង​តេរ៉ែស (Thérèse) នោះ ហើយ​ដើរ​ផ្សង​ព្រេង​ម្ដង​ទៀត ។

រូសូ បាន​សរសេរ​អត្ថបទ​ ដែល​ស្ដី​ពី សិល្បៈ​និង​ស្យង់ រហូត​មាន​ឈ្មោះ​បោះ​សំឡេង គឺ​អត្ថបទ​ត្រូវ​សាលា​ព្រឹទ្ធ​សភា នៅ​ ឌីសុង (Dijon) ផ្ដល់​រង្វាន់​យ៉ាង​ច្រើន តាំង​ពី​ពេល​នោះមក រូសូ សរសើរ​ពី​សង្គម​ពិត​ៗ របស់​មនុស្ស​ ដូចជា​អត្ថបទ​ឈ្មោះ " កំណើត​នៃ​អសមភាព " (Origine de l'inégalité) និង​អត្ថបទ​ឈ្មោះ​ " អេមីល " (Emile) ដែល​បណ្ដាល​ឲ្យ​គេ​តាម​ចាប់​ខ្លួន គាត់​យក​ទៅ​ធ្វើ​ទោស​ ។ តែ រូសូ បាន​ដឹង​ទាន់​ ហើយ​ក៏​ភៀស​ខ្លួន​ទៅ​នៅ​ស្វីស​វិញ ។ ដំណើរ​ផ្សង​ព្រេង​របស់​ រូសូ មាន​វែង​ឆ្ងាយ​ណាស់ តែ​យើង​គ្រាន់​តែ​បញ្ជាក់​ថា រូសូ បាន​ជួប​នឹង​បញ្ហា​មនុស្ស រហូត​ធ្វើ​ឲ្យ​គាត់​ស្អប់​សង្គម​នេះ​ពន់​ពេក​ក្រៃ ។ គាត់​ស្លាប់​នៅ​ថ្ងៃ​ទី ២ កក្កដា ១៧៧៨ ក្នុង​ជន្មាយុ ៦៦ ឆ្នាំ នៅ​គេហដ្ឋាន​លោក ស៊ីរ៉ាដាំង (Girardin) ហើយ​សព​របស់​គាត់ ត្រូវ​គេ​នាំ​យក​ទៅ​កប់​ស្ងាត់ៗ នៅ​លើ​កោះ​មួយ ឆ្ងាយ​ដាច់​ពី​គេ​គឺ " កោះ​ដើម​ស្រស់ " ។

១៦ ឆ្នាំ​ក្រោយ​មក ទើប​ប្រជាជន​បារាំង​យល់​ឃើញ​ថា គំនិត​ រូសូ ជា​គំនិត​ត្រូវ ទើប​គេ​នាំ​គ្នា​ទៅ​ដង្ហែ​សព​គាត់ ពីកោះ​នោះ​មក​រក្សា​ក្នុង​វិមាន " បង់​តេអុង " រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ។ ខ្សែ​ជីវិត​ រូ​សូ បាន​បញ្ជាក់​ប្រាប់​យើង​ថា គាត់​ជា​មនុស្ស​ ដែល​មាន​សញ្ញាណ​ប្រកប​ដោយ " តម្រូវ​ការ​បញ្ញា​សច្ចៈ " ។ ធ្លាប់​ទទួល​នូវ​អង្រែក​ជីវីត​ ពី​កុមារ​ភាព​ព្រាត់​ប្រាស ពុំ​បាន​ទទួល​នូវ​សមាន​ចិត្តម្ដង (Sympathie - contagion) ដូច​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ដទៃ​ឡើយ តែ​គាត់​មាន​មនោគតិ​កំណើត (Imagination innée) ញែក​ចេញ​ពីសង្គម​មនុស្ស​ រហូត​ស្អប់​សង្គម​នេះ​ថែម​ទៀត​ផង ។

គាត់​បាន​ដើរ​ផ្សង​ព្រេង​​ទៅ​ក្នុង​ព្រៃ មាត់​ស្ទឹង លើ​ភ្នំ ។ល។ ដើម្បី​ជៀស​វាង​ពី​បញ្ហា​មនុស្ស តែ​គាត់​ត្រឡប់​ជា​ប្រទះ​នូវ​លទ្ធផល​ពិត ពីធម្មជាតិ​ដែល​គេ​យល់​ថា មាន​ប្រយោជន៍​សម្រាប់​សច្ជៈ​ក្នុង​មនោគតិ និង​ស្យង់​ទៅវិញ ។ លុះ​ រូសូ បាន​ឃើញ​ធម្មជាតិ​ទាំងឡាយ​នោះ ដោយ​ពិសោធន៍​រួច​ហើយ ទើប​គាត់​ត្រឡប់​មក​ពិនិត្យ​ទ្រឹស្ដី​រុក្ខវិទ្យា នៃ​អ្នក​ឯកទេស​ជំនាន់​មុន គាត់​បាន​បញ្ចេញ​គំនិត​សំយោគ ប្រាប់​ហេតុ​ផល​ពិត​ដល់​វិជ្ជា​ទាំង​នេះ ព្រម​ទាំង​សរសើរ​បញ្ជាក់​ពី សច្ចៈ​ដែល​គាត់​ធ្លាប់​ជួប​ប្រទះផង ។

ដូច្នេះ​ រូសូ មាន​មនោគតិ​ផង និង​មាន​ទំនោរ​ធម្មជាតិ​ផង ។ បុព្វ​ហេតុ​ គឺ​គាត់​បាន​ផ្ដាច់​មនោសញ្ចេតនា​ពី​សង្គម ហើយ​ងាក​ទៅ​រក​ធម្មជាតិ ។ លុះ​បាន​លទ្ធផល​ពី​ការពិចារណ​នោះហើយ គាត់​ក៏ចាប់​ផ្ដើម​ចង្អុល​ប្រាប់​ជា​ទ្រឹស្ដី ដែល​​មាន​លក្ខណៈ​ជា​មនោសញ្ចេតនា​បញ្ញានោះ តាម​សង្គមវិទ្យា​វត្ថុ​វិស័យ ។ រូសូ មាន​បញ្ហា​ក្នុងជីវិត ពុំ​ព្រម​ដោះស្រាយ​ ហើយ​ថែម​ទាំង​រត់​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ធម្មជាតិ ។ ដូច្នេះ ក្រៅ​ពី​ការ​ស្រឡាញ់​ធម្មជាតិ ការ​រំភើប​សប្បាយ​ ដែល​ធម្មជាតិ​ផ្ដល់​ដល់​គាត់​នេះ រូសូ មាន​បញ្ហា​ជា​បច្ច័យ​ច្រើន ដូច​បាន​រៀប​រាប់​មក​ហើយ សម្រាប់​ញ៉ាំង​ឲ្យ​មាន​ចំណូល​ចិត្ត​ទៅ​នឹង " រុក្ខវិទ្យា " ។


ចំណងជើង​សៀវភៅ ៖ ទស្សនវិជ្ជា : សំណួរ-​ចម្លើយអត្ថាធិប្បាយ សម្រាប់​ថ្នាក់​បញ្ចប់
រៀបរៀង​ដោយ : សុខ សុត្ថាល សាស្ត្រាចារ្យបវញ្ញាទស្សនវិជ្ជា
ឆ្នាំ​បោះពុម្ពផ្សាយ : ថ្ងៃទី ២៤ ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ ១៩៧៥
បោះពុម្ពដោយ : រោង​ពុម្ព មហាលាភ

Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment