បុណ្យ​ចូល​ឆ្នាំ​ខ្មែរ

គ្រប់​ប្រជា​ជាតិ​ក្នុង​លោក សុទ្ធ​តែ​មាន​ការ​ចូល​ឆ្នាំ​របស់​ខ្លួន គ្រាន់​តែ​ប្លែក​គ្នា ត្រង់​ការ​កំណត់​ពេល​ចូល នឹង​ពិធី​ធ្វើ ខុស​គ្នា​ប៉ុណ្ណោះ ។ ឯ​ប្រជាជន​ខ្មែរ ក៏​មាន​ការ​ចូល​ឆ្នាំ​ប្រពៃណី​របស់​ខ្លួន​តាំង​ពី​បុរាណ​កាល​មក​ដែរ ។ 

I. ពេល​វេលា​ចូលឆ្នាំ​ខ្មែរ

កាល​ដើម​ឡើយ ខ្មែរ​យើង​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​បុណ្យ​ចូល​ឆ្នាំ ក្នុង​ខែ​មិគសិរ ព្រោះ​គេ​កំណត់​យក​ខែ​នេះ​ជា​ខែ​ដើមឆ្នាំ ។ នា​សម័យ​ព្រេងនាយ ឆ្នាំ​នីមួយ​ៗ ចែក​ចេញ​ជា ៣​រដូវ តាម​ចន្ទ​គតិ គឺ ហេមន្ត​រដូវ គិម្ហ​រដូវ និង វស្សាន​រដូវ ។ បុរាណ​ចារ្យ​ លោក​គិត​ថា ហេមន្ត​រដូវ ជា​រដូវ​ត្រជាក់ ត្រូវ​ចាត់​ទុក​ជា​រដូវ​ដើម​ឆ្នាំ ប្រៀប​បាន​នឹង​ពេល​ព្រឹក ដែល​ផុត​ពី​រាត្រី គឺ​ដើម​ថ្ងៃ ។ គិម្ហ​រដូវ ជា​រដូវក្ដៅ ត្រូវ​ចាត់​ទុក​ជា​រដូវ​កណ្ដាល​ឆ្នាំ ប្រៀប​ដូច​ជា​ពេល​ថ្ងៃ​ត្រង់ ។ វស្សាន​រដូវ ជា​រដូវ​ដែល​មេឃ​មីរ ងងឹត មាន​ភ្លៀង​ផ្គរ ត្រូវ​ចាត់​ទុក​ជា​រដូវ​ចុង​ឆ្នាំ ប្រៀប​បាន​នឹង​ពេល​ព្រលប់ ។ 

ចំណេរ​កាល​ក្រោយ​មក, គ្រា​ដែល​បុព្វ​បុរស​ខ្មែរ​យើង អនុលោម​ប្រើ​ចុលកល​សករាជ​ជា​សំខាន់​នោះ ( មិន​ដឹង​ជា ប្រើ​នៅ​ក្នុង​រាជ្ជកាល​នៃ​ព្រះរាជា​អង្គ​ណា​ទេ ) ទើប​ការ​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី មាន​ការ​ប្រែប្រួល ហើយ​កំណត់​យក​ខែ​ចេត្រ ជា​ខែ​ដើម​ឆ្នាំ វិញ ។ ឯ​ថ្ងៃ​ចូលឆ្នាំ​ខ្មែរ តែង​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​មិន​មុន​ថ្ងៃ ៤ កើត ខែ​ចេត្រ និង មិន​ក្រោយ​ថ្ងៃ ៤​កើត ខែ​ពិសាខ ព្រោះ​បុព្វ​បុរស​ខ្មែរ យើង​យល់​ឃើញ​ថា នៅ​ខែ​មិគសិរ​នេះ ប្រជា​កសិករ​ខ្មែរ​យើង រវល់​មមា​ញឹក​ក្នុង​របរ​កសិកម្ម មាន​ស្រែ​ចំការ ជា​ដើម ទើប លោក លើក​កំណត់​ពេល​ចូលឆ្នាំ មក​ធ្វើ​នៅ​ក្នុង​ខែ​ចេត្រ​វិញ ដោយ​ហេតុ​ថា ខែ​ចេត្រ កិច្ចការ​ច្រូត​កាត់ បោក​បែន បាន​ចប់ សព្វ​គ្រប់ ហើយ​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​យើង​ទំនេរ​មាន​ឱកាស​ធ្វើ​បុណ្យ​ទាន កំសាន្ត សប្បាយ តាម​ប្រាថ្នា ។ ការ​កំណត់​នេះ ក៏​ជាប់​ជា​ប្រពៃណី​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ ។ ទិដ្ឋភាព​បុណ្យ​ចូលឆ្នាំ​ខ្មែរ បុណ្យ​ចូល​ឆ្នាំ​ខ្មែរ ជា​ព្រឹត្តិ​ការណ៍​យ៉ាង​ធំ​មួយ​ក្នុង​ទឹក​ចិត្ត និង ជីវភាព​ខ្មែរ ។ មុន​ពេល​ចូល​ឆ្នាំថ្មី​មក​ដល់ គេ​នាំ​គ្នា​រៀប ចំ តុបតែង​ផ្ទះ​សម្បែង សំអាត​ទីធ្លា វត្ត​អារាម ផ្លូវ​ថ្នល់ ចេ​តិយ រមណីយ​ដ្ឋាន សង់​រាន​ទេវតា បុក​អង្ករ រក​អុស ដង​ទឹក ត្រៀម​ សម្លៀក​បំពាក់​ថ្មី​ៗ ។ល។ អោយ​ហើយ​ស្រេច ។ ពេល​ចូល​ឆ្នាំ​ខ្មែរ ជា​ពេល​ជម្រះ​ឧបទ្រព​ចង្រៃ​នៃ​ឆ្នាំ​ចាស់​អោយ​ជ្រះ​ស្រឡះ​ ដើម្បី​ទទួល​ឆ្នាំ​ថ្មី ទេវតា​ថ្មី ក្នុង​ក្ដី​សោមនស្ស ក្សេម​ក្សាន្ត និង​សុភមង្គល ។ ឆ្នាំថ្មី​មក​ដល់, ស្នូរ​ស្គរ រគាំង សម្លេង​ធម៌​ពរ​ជ័យ លាន់​ឭ​រន្ទឺ​អឺង​កង ចេញ​ពី​វត្ត​អារាម ។ ភ្លើង​ទៀន​ឆេះ​ព្រោង​ព្រាត ផ្សែង​ធូប​ហុយ​ចេញ​ពី​គ្រប់​រាន​ទេវតា តាម​ដង​ផ្លូវ មុខ​ផ្ទះ​សម្បែង វត្ត​អារាម ។ ចាស់​ទុំ ក្រមុំ កម្លោះ ក្មេង​ក្មាង តូច​ធំ ប្រដាប់ ដោយ​សម្លៀក​បំពាក់​ស្អាត​ៗ ចេញ​មក​ទទួល​ទេវតា​ឆ្នាំថ្មី ។ ម្នាក់​ៗ​មាន​ទឹក​មុខ​រីករាយ ស្រស់​ស្រាយ រំភើប​ក្រៃ​លែង ។ ក្រមុំ កម្លោះ និង ក្មេង​ៗ សប្បាយ​ក្អាកក្អាយ​ជាង​គេ ព្រោះ​ជា​ឱកាស​ដ៏​ពិសេស​បំផុត សម្រាប់​ពួក​គេ​ចូល​ឆ្នាំ កំសាន្ត​ល្បែង​ប្រជា ប្រិយ ជាមួយ​គ្នា ដោយ​គ្មាន​ចាស់​ទុំ​ណា ខា​ឃាំង រាំង​ឃាត់​អ្វី​ឡើយ ។ ពេល​ព្រលប់, គេ​នាំ​គ្នា​ទៅ​ស្ដាប់​ធម៌​អាថ៌​ក្នុង​វត្ត ។ អ្នក​ខ្លះ​ដែល​មិន​បាន​ទៅ​ស្ដាប់​លោក​ឯ​វត្ត ក៏​ប្រមូល​ផ្ដុំ​គ្នា​លេង ល្បែង​ប្រជា​ប្រិយ​ផ្សេង​ៗ តាម​ចំណង់ ។ គេ​នាំ​គ្នា​លេង​ល្បែង​ចាប់​កូន​ខ្លែង, លាក់​កន្សែង, ក្រុង​មាន, ទាញ​ព្រ័ត្រ, ច្រៀង​, ប្រប​កៃ, ស្ដេច​ចង់, ចោល​ឈូង, បោះ​អង្គញ់, រាំ​វង់ ។ល។ យ៉ាង​សប្បាយ​រីករាយ ។ គេ​នាំ​គ្នា​យក​ចង្ហាន់​ទៅ​វត្ត​ដើម្បី​ប្រគេន​ ព្រះ​សង្ឃ បង្សុកូល​ឧទ្ទិស​កុសល​ជូន​ដល់​បុព្វការី​ជន ញាតិ​សន្ដាន ដែល​បាន​ចែក​ស្ថាន​ទៅ​កាន់​បរលោក​ខាងមុខ​ហើយ ។ គេ​នាំ​គ្នា​ជញ្ជូន​ដី​ចម្រើន​ទី​វត្ត ពូន​ភ្នំ​ខ្សាច់ រែក​ទឹក​ស្រង់​ព្រះ ស្រង់​ព្រះ​សង្ឃ និង​ចាស់​ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ ។ ពេល​ត្រឡប់​ទៅ​ភូមិ​វិញ គេ​អញ្ជើញ​មាតា​បិតា ជីដូន​ជីតា ចាស់​ទុំ មក​ផ្ងូត​ទឹក ជូន​សម្លៀក​បំពាក់​ថ្មី នំ ចំណី ដើម្បី​ជាកិច្ច​តប​ស្នង​សង​គុណ ចំពោះ​ បុព្វការី​ជន​របស់​គេ ។ តាម​គ្រប់​វត្តអារាម គេ​សង្កេត​ឃើញ​ចាស់​ទុំ ក្រមុំ កម្លោះ ក្មេង​ក្មាង ប្រមូល​ផ្ដុំ​ជួប​ជុំ​គ្នា​ក្រោម​ម្លប់​ឈើ ធំ​ៗ ក្រសាល​លេង​ល្បែង​ប្រជា​ប្រិយ​ផ្សេង​ៗ តាម​ចំណង់​ចំណូល​ចិត្ត ។ គេ​នាំ​គ្នា​ទៅ​ទស្សនា​កំសាន្ត​ប្រាសាទ​បុរាណ រមណី​ដ្ឋាន គោរព​បូជា​វត្ថុ​សក្ដិ​សិទ្ធិ ភ្ជាប់​បរិយាកាស​រីករាយ​នេះ ទៅ​នឹង​បរិយាកាស​នា​សម័យ​ព្រេងនាយ​ដ៏​រុងរឿង​ ។ នៅ​តាម​ខេត្ត តាម​តំបន់​ខ្លះ ពេល​ចូល​ឆ្នាំ​ម្ដង​ៗ គេ​មិនមែន​សប្បាយ​តែ​ក្នុង​រយៈ​ពេល​បី​ថ្ងៃ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ, គេ​ចាប់​ផ្ដើម​លេង​ សប្បាយ​របៀប​នេះ​មុន និង ក្រោយ​ប៉ុន្មាន​ថ្ងៃ​ចូល​ឆ្នាំ​ទៀត​ផង ។ គេ​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​បុណ្យ​អោង​អស់​ចិត្ត សប្បាយ​អោយ​អស់​ចិត្ត ដើម្បី​អបអរ​សាទរ​ចំពោះ​ជីវិត​ថ្មី​របស់​ពួក​គេ ដែល​បាន​ហែល​ឆ្លងកាត់​នៅ​ឧបសគ្គ ហើយ​ទទួល​បាន​ជោគជ័យ​ក្នុង​រយៈពេល​ឆ្នាំ​ចាស់​កន្លង​ទៅ និង ដើម្បី​ត្រៀម​ចាំ​បំពេញ​ភារកិច្ច​ថ្មី ត្រៀម​ចាំ​រដូវ​ដក​ស្ទូង ត្រៀម​ចាំ​ទឹកភ្លៀង​ដែល​នឹង​បង្អុរ​ចុះ នា​ដើម​វស្សាន​រដូវ​នៃ​ឆ្នាំថ្មីដ៏​ខ្លី​ខាង​មុន ។ ជំនឿ និង ពិធី​ផ្សេង​ៗ ១. ទេវតា​ឆ្នាំថ្មីៈ ក្នុង​សង្ក្រាន្ត​សូត្រ និទាន​ថា ក្នុង​ដើម​ភទ្ទកប្ប​នេះ មាន​បុរស​ម្នាក់​ឈ្មោះ ធម្មបាល ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ចេះ ចប់​ត្រៃវេទ ព្រម​ទាំង​ចេះ​ភាសា​សត្វ​បក្សី​ផង ។ ធម្ម​បាល តែង​សម្ដែង​មង្គល​ដល់​មនុស្ស​ផង​ទាំង​ពួង ។ លុះ​កបិល មហា​ព្រហ្ម ( សម័យ​កាល​នោះ គេ​គោរព​បូជា​មហា​ព្រហ្ម និង កបិល​មហា​ព្រហ្ម ) ជ្រាប​ថា ធម្មបាល​កុមារ ជា អ្នកប្រាជ្ញ ក៏​មក​សួរ​ប្រស្នា ៣​ខ ហើយ​សន្យា​ថា ប្រសិន​បើ​ធម្មបាល​អាច​ដោះ​ស្រាយ​ប្រស្នា​នេះ​រួច កបិល​មហា​ព្រហ្ម នឹង​កាត់​ក្បាល​ខ្លួន​បូជា​ធម្មបាល តែ​បើ​ធម្មបាល​ដោះ​មិន​រួច​ទេ ត្រូវ​កាត់​ក្បាល​បូជា​មហា​ព្រហ្ម​វិញ ។ ធម្មបាល​កុមារ សុំ​បង្អង់​ពេល ៧​ថ្ងៃ​សិន ដើម្បី​គិត​ប្រស្នា ប៉ុន្តែ ៦​ថ្ងៃ​បាន​កន្លង​ផុត​ទៅ​ហើយ នៅ​តែ​គិត​មិន​ឃើញ​សោះ ធម្មបាល​ ក៏​ភៀស​ខ្លួន​ទៅ​ពួន​នៅ​ក្រោម​ដើមត្នោត​មួយ​គូ ដែល​ជា​ទីលំនៅ​សម្បុក​នៃ​សត្វ​ឥន្ទ្រី ។ ជា​ភ័ព្វ​សំណាង​ល្អ យប់​នោះ ធម្មបាល ក៏​បាន​ឮ​ឥន្ទ្រី​ញី - ឈ្មោល និយាយ​គ្នា​ថាៈ - ញី : ព្រឹក​នេះ យើង​បាន​អាហារ​ពី​ណា​ស៊ី ? - ឈ្មោលៈ យើង​នឹង​បាន​ស៊ី​សាច់​ធម្មបាល ដែល​ត្រូវ​កបិល​មហា​ព្រហ្ម​សម្លាប់ ព្រោះ​តែ​ដោះ​ប្រស្នា​មិន​រួច ។ - ញី : ប្រស្នា​នោះ ដូច​ម្ដេច ? - ឈ្មោល : - (ខ១) វេលា​ព្រឹក សិរី ស្ថិត​នៅ​ទីណា ? ត្រូវ​ឆ្លើយ​ថា​នៅ​មុខ, ហេតុ​នោះ មនុស្ស​ទាំង​ឡាយ ទើប​ត្រូវ​យក​ទឹក​លាង​មុខ ។ - (ខ២) ថ្ងៃ​ត្រង់ សិរី ស្ថិត​នៅ​ទីណា ? ត្រូវ​ឆ្លើយ​ថា​នៅ​ទ្រូង, ហេតុ​នោះ មនុស្ស​ទាំង​ឡាយ ទើប​ត្រូវ​យក​ទឹក​លាង​ទ្រូង ។ - (ខ៣) វេលា​ល្ងាច សិរី ស្ថិត​នៅ​ទីណា ? ត្រូវ​ឆ្លើយ​ថា​នៅ​ជើង, ហេតុ​នោះ មនុស្ស​ទាំង​ឡាយ ទើប​ត្រូវ​យក​ទឹក​លាង​ជើង ។ ពាក្យ​ពេចន៍​ទាំង​ប៉ុន្មាន​នេះ​របស់​ឥន្ត្រីក៏​បាន​ជា​ពន្លឺ​មក​បំភ្លឺ​ដោះស្រាយ​ប្រស្នា​កបិល​មហា​ព្រហ្ម​រួចជៀស​ផុតពី​ក្ដី​មរណៈ ។ កបិល​មហា​ព្រហ្ម សុខ​ចិត្ត​ចាញ់ ព្រម​កាត់​ក្បាល​បូជា​ធម្មបាល ។ មុន​នឹង​កាត់​ក្បាល កបិល​មហា​ព្រហ្ម​ ហៅ​ទេព​ធីតា ៧ អង្គ ដែល​ជា​បុត្រី​របស់​ខ្លួន អោយ​យក​ពាន​មក​ទ្រ​ក្បាល ( ព្រោះ​បើ​ដាក់​ក្បាល​នោះ​លើ​ផែនដី នឹង​កើត​ជា​ភ្លើង​ឆេះ​លោក​ធាតុ​, បើ​បោះ​ទៅ​លើ​អាកាស នឹង​រាំង​ភ្លៀង, បើ​ចោល​ទៅ​ក្នុង​សមុទ្រ ទឹក​នឹង​រីង​ស្ងួត​អស់ ) រួច​ហើយ ក៏​កាត់​ក្បាល​អោយ​ទៅ នាង​ទុង្សា ជា​កូន​ច្បង ។ នាង​ទុង្សា ហែរ​ក្បាល​កបិល​មហា​ព្រហ្ម ប្រទក្សិណ​ភ្នំ​ព្រះសុមេរុ អស់ ៦០​នាទី ទើប​អញ្ជើញ​ក្បាល​នោះ ទៅ​ប្រតិស្ឋាន​ទុក​ក្នុង​មណ្ឌល​ភ្នំ​កៃលាស ។ លុះ​ដល់​គម្រប់​មួយ​ឆ្នាំ​សង្ក្រាន ទើប​នាង​ទេពធីតា​ទាំង ៧អង្គ ផ្លាស់​វេន​គ្នា មក​ដង្ហែរ​ក្បាល​កបិល​មហា​ព្រហ្ម ប្រទក្សិណ​ភ្នំ​ព្រះសុមេរុ ជា​រៀងរាល់​ឆ្នាំ ។ បុត្រី​ទាំង ៧ អង្គ​នោះ​គឺៈ ១. បើ​សង្ក្រាន្ត​ចំ​ថ្ងៃ អាទិត្យ ត្រូវ​វេន​នាង ទុង្សា, ២. បើ​សង្ក្រាន្ត​ចំ​ថ្ងៃ ច័ន្ទ ត្រូវ​វេន​នាង គោរាគៈ, ៣. បើ​សង្ក្រាន្ត​ចំ​ថ្ងៃ អង្គារ ត្រូវ​វេន​នាង រាក្យសា, ៤. បើ​សង្ក្រាន្ត​ចំ​ថ្ងៃ ពុធ ត្រូវ​វេន​នាង មណ្ឌា, ៥. បើសង្ក្រាន្ត​ចំ​ថ្ងៃ ព្រហស្បតិ៍ ត្រូវ​វេន​នាង កិរិណី, ៦. បើ​សង្ក្រាន្ត​ចំ​ថ្ងៃ សុក្រ ត្រូវ​វេន​នាង កិមិរា, ៧. បើ​សង្ក្រាន្ត​ចំ​ថ្ងៃ សៅរ៍ ត្រូវ​វេន​នាង មហោទរា ។ ដោយ​មាន​និទាន​បែប​នេះ​ហើយ ទើប​ខ្មែរ​យើង​មាន​ជំនឿ ហើយ​បាន​រៀបចំ​ជា​ពិធី​បូជា​ទេវតា ដែល​ត្រូវ​វេន​ដង្ហែរ ក្បាល​កបិល​មហា​ព្រហ្ម និង អភិបាល​ពិភព​លោក ជា​រៀងរាល់​ឆ្នាំ​ថ្មី​ចូល​មក​ដល់ ពុំ​ដែល​អាក់ខាន​ឡើយ ។ ២. ពិធី​ស្រង់​ព្រះ : មហា​សំការ​សូត្រ ដែល​មាន​មក​ក្នុង​គម្ពីរ​សុត្ត​ជាតក ជា​មគធ​ភាសា បាន​និទាន​ថា ថ្ងៃ​សង្ក្រាន្ត​ឆ្នាំ ថ្មី​ជិត​ចូល​មក​ដល់ ព្រះបាទ​បសេន​ទិកោសល បាន​រៀបចំ​ជា​បារាំ​យ៉ាង​ស្អាត​នៅ​ឆ្នេរ​ស្ទឹង​មួយ ហើយ​ក៏​និមន្ត​ព្រះពុទ្ធ និង ព្រះសង្ឃ​ស្រង់​ទឹក រួច​សមាទាន​សីល ប្រគេន​ភត្តា​ហារ​ចំពោះ​ព្រះពុទ្ធ ព្រមទាំង​ភិក្ខុសង្ឃ​នៅ​ទីនោះ​ ។ គម្ពីរ​នេះ​ដដែល​បាន​ បញ្ជាក់​ទៀត​ថា អ្នក​ដែល​បាន​ស្រង់​ទឹក​ព្រះសង្ឃ មាតា​បិតា គ្រូ​ឧបជ្ឈាយ៍ មាន​អានិ​សង្ឃ​ច្រើន​ណាស់ ។ អនាគត​ជាតិ នឹង​បាន​ទៅ​កើត​នៅក្នុង​ទេវ​លោក បាន​ជា​ស្ដេច​ចក្រពត្តិ មាន​បុណ្យ​បារមី​ច្រើន មាន​រូប​ល្អ មាន​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ច្រើន មាន​សេចក្ដី​សុខ​គ្រប់​យ៉ាង​។​ល​។ គម្ពីរ​បញ្ញា​សជាតក ត្រង់​ជាតក​ទី ៣១ បាន​បញ្ជាក់​អំពី​អានិ​សង្ឃ​នៃ​ការ​ស្រង់​ទឹក​ព្រះសង្ឃ ដូច​មហា​សំការ​សូត្រ​ដែរ​ គ្រាន់​តែ​ខុស​គ្នា​ត្រង់​មិន​បាន​បញ្ជាក់​ថា​ក្នុង​ឱកាស​ចូល​ឆ្នាំ​នោះ​ប៉ុណ្ណោះ​ ។ លោក​លើក​ឧទាហរណ៍​ដូចជា ព្រះបាទ​បុប្ជរាជ​ ដែល​បាន​និមន្ត​ព្រះ​ឧសភត្ថេរ ក្នុង​សាសនា​ព្រះពុទ្ធ​សរណង្ករ ​អោយ​ស្រង់​ទឹក ។ លុះ​អនាគត​ជាតិ​ទៅ បាន​ទៅ​កើត​ក្នុង​ទេវ​ លោក​ មាន​បុណ្យ​បារមី​ច្រើន ហើយ​ទី​បំផុត​បាន​ទៅ​ជា​ស្ដេច​ចក្រពត្តិ ក្នុង​ជម្ពូ​ទ្វីប​នេះ ។ នៅក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ័រ្មន​ទី ៧ ពេល​ចូល​ឆ្នាំ​ម្ដង​ៗ គេ​តែង​ធ្វើ​ពិធី​មួយ ដោយ​និមន្ត​ព្រះពុទ្ធ​រូប​មាន​មហិទ្ធិឫទ្ធិ ២៥ អង្គ ដែល​ជា​តំណាង​អាណា​ខេត្ត​ទាំងឡាយ​ក្នុង​ព្រះរាជា​ណាចក្រ មក​ធ្វើ​ពិធី​ស្រង់​ទឹក​នៅ​ប្រាសាទ​ជ័យ​ស្រី ( ប្រាសាទ​ ព្រះខ័ន ) រួច​គេ​ដង្ហែរ​ព្រះពុទ្ធ​រូប​ទាំង​នោះ ជា​ក្បួន​យ៉ាង​មហោ​ឡារឹក មុន​នឹង​យក​ទៅ​តំកល់​នៅ​កន្លែង​ដើម​វិញ ។ ដោយ​មាន​ជំនឿ​លើ​និទាន និង ទំនៀម​របស់​ដូនតា​យើង ដូច​ខាង​លើ​នេះ​ហើយ បាន​ជា​មាន​ទម្លាប់​ជាប់​ជា​ប្រពៃណី រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ។ តែ​ដល់​ពេល​ចូល​ឆ្នាំ​ម្ដង​ៗ គេ​តែង​ធ្វើ​ពិធី​ស្រង់​ទឹក​ព្រះពុទ្ធ​រូប – ព្រះ​សង្ឃ – មាតា​បិតា - ជីដូន​ ជីតា - បុព្វការី​ជន​នៅ​តាម​វត្ត​អារាម និង នៅ​តាម​ភូមិ​ស្រុក ។ ៣. ពិធី​ពូន​ភ្នំ​ខ្សាច់ៈ មហា​សំការ​សូត្រ​បាន​បញ្ជាក់​ថាៈ ពេល​សង្ក្រាន្ត​ឆ្នាំ​ថ្មី​ជិត​មក​ដល់ ព្រះបាទ​បសេន​ទិកោសល បាន​ទូល​សួរ​ព្រះពុទ្ធ​ថា ក្រោយ​ព្រះអង្គ​បរិនិពា្វន​ទៅ បើ​ដល់​រដូវ​សង្ក្រាន្ត​ចូលឆ្នាំ​ថ្មី​ម្ដង​ៗ តើ​ខ្ញុំ​ព្រះអង្គ​គួរ​បំពេញ​កុសល​អ្វី​ខ្លះ ? ព្រះពុទ្ធ​ត្រាស់​ថាៈ « គួរ​សាង​វា​លុក​ចេតិយ នៅ​ឆ្នេរ​ស្ទឹង ទន្លេ ហើយ​នាំ​យក​គ្រឿង​សក្ការៈ ទៀន​ធូប គ្រឿង​ក្រអូប ផ្កា​ភ្ញី ជាដើម​មក​បូជា​ចុះ » ។ ព្រះអង្គ​បាន​បញ្ជាក់​អំពី​អានិសង្ឃ​នៃ​ការ​សាង​វា​លុក​ចេតិយ​នោះ ថា​មាន​អានិសង្ឃ​ច្រើន​វិសេស​ណាស់ ដូចគ្នា​នឹង​ស្រង់​ទឹក​ព្រះ​សង្ឃ​ដែរ ។ គម្ពីរ​អានិសង្ឃ​វា​លុក​ចេតិយ ជា​សាស្ត្រ​ស្លឹក​រឹត​ភាសា​ខ្មែរ មាន​តែ​មួយ​ខ្សែ ហើយ​មាន ៣ និទានៈ និទាន​ទី ១៖ ដំណាល​ពី​បារិក​ពោធិ​សត្វ និង ពួក​ពាណិជ ដែល​បាន​ពូន​ភ្នំខ្សាច់​ឧទ្ទិស​ជា​តំណាង​ចូឡាមណី ចេតិយ ដែល​តំកល់​ព្រះចង្កូម​កែវ​របស់​ព្រះពុទ្ធ​ពីបុរាណ ប្រតិស្ឋ​នៅ​ស្ថាន​ត្រៃត្រឹង្ស​ទេវលោក​នោះ ។ លុះ​អនាគត​ជាតិ​នៅ បាន​ទៅ​កើត​នៅក្នុង​សុគតិភព កើត​ទៅ​ជា​ស្ដេច​ចក្រ​ពត្តិ​ជា​ច្រើន​ជាតិ ហើយ​ទី​បំផុត​បាន ត្រាស់​ជា​ព្រះពុទ្ធ​យើង​នេះ ។ និទាន​ទី ២៖ ដំណាល​ពី​នាយ​នេសាទ​ម្នាក់ ( ឈ្មោះ​មិន​ប្រាកដ ) ដែល​ជា​អ្នក​សម្លាប់​សត្វ​ជា​អាហារ តាំងពី​តូច​មក ។ ថ្ងៃ​មួយ​អ្នកនេសាទ​នេះ បាន​ប្រគេន​បាយ​មួយ​ពំនូត​ដល់​ភិក្ខុ​មួយអង្គ ។ ពេល​ដែល​គាត់​ស្លាប់​ ទៅ យមរាជ​បាន​យក​ទៅ​វាយ​សួរ​ចម្លើយ​ ហើយ​ចាប់​បោះ​ទៅ​ក្នុង​រណ្ដៅ​ភ្លើង​នរក តែ​មិន​ឆេះ បែរ​ជា​ខ្ទាត​ចេញ​មក​វិញ ។ នាយ​យមបាល ក៏​វាយ​សួរ​ម្ដង​ទៀត ។ ទទួល​ពេល​នោះ នាយ​នេសាទ​ក្រឡេក​ឃើញ​អណ្ដាត​ភ្លើង នរក​ មាន​សម្បុរ​ដូច​ចីវរ​លោក ក៏​នឹក​ដល់​ទាន​របស់​ខ្លួន ហើយ​ជម្រាប​យមបាល តាម​ដំណើរ​រឿង​ធ្វើ​ទាន ។ ពួក​យមបាលក៏​អនុញ្ញាត​អោយ​បុរស​នោះ ទៅ​កើត​ក្នុង​ទេវលោក​ចំនួន៧ថ្ងៃ ហើយ​សឹម​ត្រឡប់​មក​ស្ថាន​នរកវិញ ។ ទេវ​បុត្រ​នេះ ឈ្មោះ​ថា « អន្នំ​លោកង្សិនី (១) » មាន​ប្រពន្ធ​សំណប់​ចិត្ត ឈ្មោះ​នាង សុវណ្ណ​ឱរ៉ៃ ។ គាត់​បាន​និយាយ​រឿងរ៉ាវ​របស់​គាត់ ដែល​ធ្លាក់​ទៅ​នរក​នោះ​ប្រាប់​ភរិយា ដោយ​សព្វ​គ្រប់ ។ នាង សុវណ្ណ​ឱរ៉ៃ ក៏​អោយ​ស្វាមី​ខ្លូន​សាង​វាលុក​ចេតិយ ហើយ​ឆ្លង​អោយ​ស្រេច​ក្នុង​ថ្ងៃ​ទី ៧ ។ លុះ​ដល់​ថ្ងៃ​ទី ៨ យមរាជ ក៏​តាម​មក ហៅ​ អន្នំ​លោកង្សិនី​ទៅ​ស្ថាន​នរក​វិញ ។ នាង​ប្រពន្ធ ក៏​ចេញ​មក​និយាយ​តប​ថា " យើង​មិន​បើក​ទ្វារ​អោយ​ស្វាមី​ យើង​ទៅ​នោះ​ទេ ព្រោះ​ស្វាមី​យើង បាន​សាង​វាលុក​ចេតិយ និង​ធ្វើ​ពិធី​ឆ្លង​រួច​ហើយ, បើ​នៅ​តែ​ត្រូវ​ការ​យក​ប្ដី​យើង​ ទៅ​ធ្វើ​ទោស​នោះ ចូរ​អ្នក​រាប់​គ្រាប់​ខ្សាច់​នេះ​អោយ​អស់​សិន​ទៅ " ។ យមរាជ ក៏​ទាល់​តម្រិះ​ ហើយ​ត្រឡប់​ទៅ ស្ថាន​នរក​វិញ ។ និទាន​ទី ៣៖ ដំណាល​ពី​ចៅ​កម្ជិល​ខ្សាច់​ថា " មាន​ក្មេង​ម្នាក់ ចេះ​តែ​ពូន​ខ្សាច់ នៅទី​ផ្នូក​ខ្សាច់​មុខ​ផ្ទះ ហើយ​ដេក ននៀល​លេង​រាល់​ៗ​ថ្ងៃ ប្រឡាក់​ប្រឡូស​ទៅ​ដោយ​ខ្សាច់​មើល​មិ​នយល់, គេ​ក៏នាំ​គ្នា​ហៅ​ថា « ចៅ​កម្ជិល​ខ្សាច់ » ត​មក ។ ថ្ងៃ​មួយ ព្រះឥន្ទ្រ​ទត​ឃើញ​យ៉ាង​នេះ ក៏​អោយ​នាង​ទេពធីតា​ម្នាក់​ចុះ​មក​ធ្វើ​ជា​ប្រពន្ធ ។ ក្រោយ​មក​ ព្រះរាជា ទ្រង់​ចូល​ទីវង្គត ហើយ​គ្មាន​អ្នកណា​ស្នង​រាជ្យ ពួក​មន្ត្រី​ក៏​ធ្វើ​បុស្បុក​ផ្សង​រក​អ្នកមាន​បុណ្យ​បារមី ។ បុស្បុក ក៏​ទៅ​ត្រូវ​លើ​ចៅ​កម្ជិល​ខ្សាច់ ។ គេ​ក៏​នាំ​គ្នា អញ្ជើញ​ចៅ​កម្ជិក​ខ្សាច់​នោះ ទៅ​អោយ​សោយ​រាជ្យ​ជា​សុខ ត​ទៅ " ។ ដោយ​មាន​និទាន​បែប​នេះ​ហើយ​បាន​ជា ខ្មែរ​យើង​មាន​ជំនឿ​ជាប់​តរៀង​រហូត​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន ប៉ុន្តែ​ភ្នំ​ខ្សាច់​នេះ​ គេ​មិនមែន​ធ្វើ​តែ​ក្នុង​ឱកាស​ចូល​ឆ្នាំ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ សូម្បី​នៅក្នុង​ពិធី​បុណ្យ​ផ្សេង​ៗ ក៏​គេ​និយម​ធ្វើ​ដែរ​ ព្រោះ​ជឿ​ថា​ជា​ការ​រំដោះ​ កម្មពៀរ​វេរា​ដែល​ធ្វើ​អាក្រក់​កន្លង​មក ។ សេចក្ដី​សន្និដ្ឋានៈ កាល​បរិច្ឆេទ នៃ​ការ​ចូលឆ្នាំ​ប្រពៃណី​របស់​ប្រជា​ជាតិ​នានា​ក្នុង​លោក​តែង​មាន​ការ​ប្រែប្រួល​ជា​ធម្មតា មិន​ថា​ឡើយ​ តែ​ពេល​វេលា​ចូល​ឆ្នាំ របស់​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ទេ ។ ពិធី​នានា​ក្នុង​ឱកាស​ចូលឆ្នាំ​ខ្មែរ​នោះ ក៏​មាន​ប្រការ​ខ្លះ​មិន​សមរម្យ រក​កល់​ ទៅ​ជារឿង​ភូតភរ គួរ​អោយ​ពិបាក​ជឿ​កើត សម្រាប់​មនុស្ស​មាន​វិចារណ​ញ្ញាណ ។ ប៉ុន្តែ​រឿង​ខ្លះ ក៏ជា​ប្រភព​នៃការ​ដឹកនាំ​ មនុស្ស​អោយ​ចេះ​សាមគ្គី​គ្នា ស្រឡាញ់ រាប់អាន​គ្នា បំផុស​លើក​ទឹក​ចិត្ត​មនុស្ស​អោយ​ខិតខំ​បំពេញ​កុសល​កម្ម លើក​ស្ទួយ​ សង្គម​ជាតិ ឆ្ពោះ​ទៅ​កាន់​ភាព​រឹងមាំ រីក​ចម្រើន​ដែរ ។ កាល​ពី​ព្រេង​នាយ ពិធី​ទាំងឡាយ​ក្នុង​ឱកាស​ចូលឆ្នាំ​ខ្មែរ សុទ្ធ​សឹង​មាន​ប្រភព​ភ្ជាប់​មក​ពី​លទ្ធិ​ព្រាហ្មណ៍ ប៉ុន្តែ​ចាប់​ពី ពេល​ដែល​ប្រជា​រាស្ត្រ ទទួល​យក​ពុទ្ធ​សាសនា មក​គោរព​ប្រតិបត្តិ​ជំនួស​សាសនា​ព្រាហ្មណ៍​ ពិធី​ខាង​ដើម​មួយ​ចំនួន ក៏​បាន​ សម្រប​សម្រួល​ខ្លួន​ទៅ​តាម​ពិធី​របស់​ពុទ្ធ​សាសនា ហើយ​ក្រោយ​មក ក៏​រលាយ​សាច់​ឈាម​ផ្សំ​ចូល​គ្នា​គ្រប់​អន្លើ ស្ទើរ​មើល​ពុំ​ យល់​ ហើយ​ប្រការ​មួយ​ចំនួន​ទៀត​ ដែល​ប្រាសចាក​ហេតុផល​ខ្លាំង​ពេក ក៏​រលាយ​រសាយ​បាត់​ធាតុ​ពី​បុណ្យ​ចូលឆ្នាំ​ប្រពៃណី​ ខ្មែរ​ក៏​មាន​ ។ ទោះបី​យ៉ាងណា​ក៏ដោយ​ បុណ្យ​ចូល​ឆ្នាំ​នេះ ពិត​ជា​កថា​ខ័ណ្ឌ​មួយ​សំខាន់​ចាំបាច់​បំផុត​ ក្នុង​ទំព័រ​ជីវិត​មនុស្ស​គ្រប់​ រូប​ គ្រប់​ជាតិ​សាសន៍​ ក៏​ដូចជា​ខ្មែរ​គ្រប់​រូប​ដែរ​សម្រាប់​ត្រួត​ពិនិត្យ វាយ​តម្លៃ​សរុប​លទ្ធផល​ការងារ​ បេសក​កម្ម បទ​ពិសោធន៍​ ដែល​ខ្លួន​បាន​អនុវត្ត​កន្លង​មក ក្នុង​រយៈ​ពេល​មួយ​ឆ្នាំ ហើយ​ប្រមើល​មើល​ទៅ​ក្រោយ​ ដក​ស្រង់​យក​ចំណុច​ល្អ​ៗ បន្ត​អនុវត្ត​ អោយ​ប្រាកដ​ និង​ ជោគជ័យ​ជាង​ទៀត​នា​ឆ្នាំ​ថ្មី​ដ៏​ក្សេម​ក្សាន្ត​ ។

រៀប​រៀង​សង្ខេប​ដោយ ម៉ែន ប្រាង និង អាំ ឆន
ដកស្រង​​​ចេញ​​​ពី ៖ ទស្សនាវដ្ដី កម្ពុជសុរិយា ឆ្នាំទី ៤៨ លេខ ១ គ.ស. ១៩៩៤ ។
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment